Visar inlägg med etikett Naturtoner. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Naturtoner. Visa alla inlägg

fredag 17 februari 2012

Stilrent i Helsinki

Det här kommer att låta lite sjukt, men jag har väntat på att Boligmagasinet ska släppa bilderna på webben den här våningen i flera veckor. Så förtjust är jag... Jag har letat på fotograf, stylist och bostadsägare men inte hittat bilderna. Här bor Tanja Jänicke, som är inredningsarkitekt. Visst är det fint? Vitt, trä och naturtoner, vilsamt för ögat och själen. Tydliga linjer och arkitektonisk känsla.

Ha en fin fredag!







Foto: Morten Holtum, Styling: Lykke Foged 
I 've been waiting for Boligmagasinet to publish the pictures online from this beautiful Helsinki apartment for weeks. This is the home of Tanja Jänicke, interior architect. It's such a peaceful combination of white, wood and natural tones with great architectural vibes.

tisdag 14 februari 2012

Fint på Kammakargatan

Oscar Properties som ligger bakom den utomordentligt vackert inredda Stråhattsfabriken har nu en fastighet, ett så kallat boutiquehus, ute på Hemnet. Här jobbar man vidare med dov färgskala och snygga möbler. Jag gillar köket... Och ännu bättre blir det nog när en familj har fått ruffa till det lite så att den där nya och perfekta ytan får lite att berätta. (Fast det beror ju på vad man föredrar...)
Visst är det fint!







This apartment building in central Stockholm is a property development by Oscar Properties. It's a, so called, boutique building, beautifully decorated and designed in muted colours. I like the kitchen and I think it's going to look even better after being "lived in" for a while when it's lost it's shiny new look. (Oh, that depends on your taste of course...) Oscar Properties is also the mother of superbly decorated Stråhattsfabriken, worth checking it out if you have not seen it before!

tisdag 24 januari 2012

Eno Studio Talking Heads

... och lite zick zack mönster på överkastet dessutom. Mina träknoppsdrömmar fortsätter. Jag skulle vilja ha den här typen en modell mindre på gästtoaletten. Dags att införskaffa en träsvarv till källaren? Just de här träknopparna heter Talking Heads kommer från Eno Studios. Bilden hittade jag bland mina inspirationsbilder och jag har tyvärr ingen källa.

OCH jag har fått ytterligare ett Liebster Blog Award från fina Formelle Design! Tack snälla Johanna och Milli! Jag återkommer med ett inlägg där jag skickar vidare!



foto: Okänd

Foto: Eno Studio

onsdag 18 januari 2012

vägghäng

Jag har länge suktat efter Muutos Dots. I ek, grönt är ju egentligen min favoritfärg men dotsen hos mig ska vara i ek. I dag trillade jag in på tyska llotllovs hemsida och hittade ett alternativ, knopparna Thomas, Edison och Alva. Helt annan look men samma funktion.
llotllov


via so lovely decoration


llotllov gör dessutom snygga virkade lampor, här Ray som jag gillar. Själva lampan påminner om klockblomma. Samtidigt är det något som är lite läskigt med de långa virkade kablarna, jag vet inte vad men en känsla....






lördag 14 januari 2012

Satsuki Shibuya


Jag är förmodligen sist på banan, men det spelar ju ingen roll. Se här vilka oerhört vackra grafiska tryck Satsuki Shibuya skapar. Och dessa bilder från Lookbook AW 2011 är ju ljuvliga. Plåtat av Dabito.




Via Miss Moss
Jag blir så glad när jag hittar nya vackra bilder och inredning genom inspirerande bloggar från världen över.


Soft och naturligt i Paris

Lördagen har spenderats med sista minuten fix på en våning som det är visning på i morgon. Därefter råbiff på Urban New Deli med familjen och till dessert en choklad och vanilj bavoraise i soffan. Vad kan då passa bättre än den här fina lägenheten i Paris. Naturnyanser, ton i ton och jag är så sugen på en gammal sliten skinnfåtölj. 






Bilder: Interiörmagasinet

onsdag 4 januari 2012

Black bath

Arbetsrummet ska bli badrum. Jag älskar att bada i badkar. Jag ritar på badrummet, tittar på inspirationsbilder, provligger badkar. Det är fint med svartmålade gjutjärnsbadkar. Det ger lite karaktär.






foto:1.  French by Design, 3. och 4. Pinterest, 2. Hus o Hem

tisdag 15 november 2011

klistrad på näthinnan

Vissa bilder bara fastnar. Som den här från Danielle på The Style Files. Jag har gått in och tittat på den flera gånger. Undrar vad det är som lockar... Vinflaskorna ser ju trevliga ut... Det här hemmet var för övrigt väldigt fint i sin helhet också. Men det är den här bilden som fastnade. Jag har flera sådana bilder. Kanske dags för ett tema?

foto: Thine Thorsen via The Style Files

fredag 30 september 2011

nu tar vi helg


Lugn och ro. Enkelt och naturligt. Snällt mot ögonen och själen. Precis vad jag behöver i helgen. Fint. Längtar efter golvläggarna som ska bryta upp fiskbensparketten i vardagsrummet. Var tog ni vägen?
Måla lite möbler. Äta god mat och krama på lilla.
Sova.


Foton: Bo-laget




måndag 12 september 2011

tid för trä eller jag vill vara lite träigare

Det finns trä. Och så finns det trä. Naturmaterial som mjukar upp och ger värme. Jag har sedan en tid tillbaka saknat lite fint trä på bottenvåningen. Speciellt i köket, men även i vardagsrum och matrum. I de senare rummen finns det dock trä av den första sorten. Det vill säga trä jag inte gillar. En stor blaffa billig fiskbensparkett sträcker sig mellan vardagsrum och matrum. Vi slipade om golvet när vi köpte huset och jag lät mig övertalas att lacka om det istället för att olja det. Som jag ångrar mig. Snygga parkettgolv är oftast 100 år gamla, inte lackade utan bonade, finns i Parisvåningar och blir bara snyggare desto mer slitna de blir. Mitt parkettgolv är orange/gult, halvblankt och FULT.

Trä av andra ordningen och som jag gillar är vackert, mjukt, levande, naturligt och organiskt. För att föra in lite mer trä köpte jag några skålar på Granit till kökshyllan. Se inspirationsfoton från Design Sponge nedan. I morgon kommer bilder på nytt trä-pimpat kök!


foton: DesignSponge (observera parkettgolvet - snyggt!)


onsdag 24 augusti 2011

okejdå...


Jag är definitivt sist ut. Med höstinspirationen menar jag. Annars brukar även jag känna den där sortens myskänslor inför att byta ut de knalliga kuddöverdragen till sammet och dova färger. Att få köpa snygga höstkläder (finns ingen bättre säsong vad gäller kläder). Att köpa nya pennor och block. Osv.

Men i år. Gud så långt in det sitter. Ge mig juni vilken dag som helst och jag hoppar på. Sommaren rewind please. Jag vägrar acceptera faktum. Frukosten intas utomhus, i morse i 15 grader med iskalla ben under morgonrocken. Men nu fick jag lite feeling ändå. Hittade dessa vackra bilder från DAY Home. Här är ju murret totalt. Så jag beställde några sammetskuddar på en gång. Men vi väntar väl lite med hösten....?








tisdag 23 augusti 2011

nature calling


I senaste Elle Decoration fastnade jag för Alejandro Sticottos hem i Buenos Aires. Glas, trä och träd. Underbart. Vilka bilder!





Samtliga bilder: foto: Ricardo Labougle, styling: Ana Cardinale