Visar inlägg med etikett Fabriken. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Fabriken. Visa alla inlägg
torsdag 2 maj 2013
Torsdagstema: Stilleben
torsdag 31 januari 2013
Fabrikens torsdagstema: Januari moodboard
Torsdagens tema i Fabriken är januari moodboard. För mig är januari en månad som gärna får passera förbi illa kvickt. Men den har sina fördelar. Blommorna. Tulpaner, Hortensia, alla lökar som börjar komma upp (åtminstone inomhus). Och det där ljuset som återvänder.
Jag tänker mycket på rosa den här månaden, och blommor. För mig blir det kalla skira, nästan transparenta, ljuset i kombination med försiktiga pastelliga blommor och några stänk av grått och vitt den här vårens toner.
Jag tänker mycket på rosa den här månaden, och blommor. För mig blir det kalla skira, nästan transparenta, ljuset i kombination med försiktiga pastelliga blommor och några stänk av grått och vitt den här vårens toner.
torsdag 10 januari 2013
Fabriken: Favorit i repris
Mitt bland flyttkartonger är det säsongsstart för Fabriken. Dagens tema är Favorit i repris. Jag tackar och bugar för det. Dels för att det nu är svårt att hitta ett hörn i vårt nya hus som tål att fotograferas, dels för att det ger mig en anledning att återpublicera ett svep från vårt gamla hus och på så sätt ta farväl av det. I vårt nya hem blir det en del saker som följer med men också en del nytt. Så här är det: Favorit i repis från förra året: Min stil.
*
Min mix består som oftast av lika delar gammalt och nytt. Kuddar med färg och mönster. Detaljer med tanke. Färgerna kan vara riktiga vitamininjektioner eller smutsiga pasteller. På den här bilden känner jag mig som jag. Gungstolen är gammal och skönt sliten, kuddarna kommer från Afroart och några kuddar är inköpta på resa i Paris. Lampan står på ett bord från Åhlens som jag har målat benställningen på för att få in i min färg. Bordet från Fritz Hansen som jag budade in på auktion för åtta år sedan.
Mattan på golvet är från House Doctor, den har jag köpt av Ylva på Darling Things, Ylva har blivit min bloggkompis som jag också träffat på riktigt och mailar med då och då.
För mig har inte stil ett likhetstecken med dyra varumärken. Tvärtom tycker jag ofta att människor som har öga och känsla ofta lyckas kombinera ihop fynden som skapar en helhet tillsammans med gåvor, arvegods och annat som i sig blir intressantare än ett hem fyllt av bara saker från Svenskt Tenn. Hur fint det än kan vara och det är helt ok med en liten elefant på tyget så klart.
Jag tänker att mitt hem berättar en historia om vilka vi är som bor här. Var vi varit med om och vart vi är på väg. Bakom varje pryl och pinal finns en berättelse, farmors halsband ovan och tidningsklipp från 1911 som låg under ett golv i huset nedan.
Kofferten får symbolisera lusten att resa, både i världen och kanske i livet. Jag är rastlös och tycker om förändring.
torsdag 8 november 2012
Fabrikens torsdagstema: Sovrum
Och det leder mig in på dagens fabrikstema om sovrum (och som faktiskt mer eller mindre blir en kopia av ett inlägg från i maj ):
Jag tror att det finns några grundläggande principer som ett bra sovrum har, varav dessa är mer eller mindre viktiga beroende på vad för slags sovtyp man är. Jag är en ruskigt dålig typ av sovare. Jag har sedan när jag var runt tjugo haft svårt att sova periodvis. Vissa nätter aldrig somnar innan det är dags att gå upp.
Här är några saker jag behöver för att kunna somna: total tystnad, totalt mörker, en man som inte snarkar, sköna kuddar, lena sängkläder, ett svalt sovrum i lugna ljusa färger, ett rent samvete och balans i livet...
Sen sover jag väldigt bra till vågskvalp också, men det kan vara svårare att fixa...
God natt och sov gott!
tisdag 27 september 2011
Fabriken höstens moodboard
Min moodboard blir en samling av nytt, gammalt och lånat.
William Morris tapeten går inte att komma i från, den är så vacker och perfekt för höstens rum. Jag vill krypa in bland blomsterslingorna och bo där hela hösten lång. Mässing håller även denna säsong och vänskapsknuten från Svenskt Tenn får symbolisera materialet men också att mitt höstrum är ett rum för vänner och socialt liv.
Naturmaterial känns som ett måste när det är dags att kura upp framför brasan, fårskinnsfällen plockar jag nu fram ur skåpet. Sammet är även det en riktig hösttextur, och grön ska den givetvis vara hemma hos mig.
Jag har valt att ta med några gamla pinaler också, lampan från Retro etc som fyller kriterierna grönt och mässing. Mammas 60-tals krokodilskor från Svan Skodon får symbolisera materialet läder och feminina former. Fotografiet på farmor - själ, en länk till det förflutna och mitt sammanhang och ram. Jag tycker att alla rum ska innehålla något element som talar om tider som gått, vare sig det är från 70-talet eller, som här, 20-tal. Möbler, detaljer med karaktär och historia, något med känslomässig anknytning. Utan det blir det lite platt, tycker jag.
Och så slutligen svart och vitt, koppen från Marimekko med dess grafiska uttryck tycker jag bryter perfekt vilket är ett måste för att undvika att det museum av det hela..:-) Den randiga kudden är från Afroart, mitt absoluta favorit kuddställe.
På Fabriken hittar du många inspirerande moodboards!
tisdag 24 maj 2011
Fabrikens tisdagstema: på min trappa
Oj, jag är inte superstolt över vår trappa. Speciellt inte nu. Vi håller på och ska börja måla om huset så skabbiga, flagande färger, tomglas och annat skräp dominerar allra mest nu. Här får man också en vy av mitt projekt tamburen där jag rivit bort masonit och upptäckt gammal grönmålad pärlspont. Och dörren som ska målas.
Det är en bra fikatrappa. I solen hela dagen. Utom idag. Det finns en individ i familjen som har ockuperat den. Det är Vera. Som steker sig på trappan dagarna i ända. Och nej, jag har inte placerat henne i mitten av trappan. Det klarar hon av på egen hand. Hon är ju en Jack Russell, och i hennes huvud bör hon vara och är i mitten av allt. Våra liv, världens händelser, trappan.
tisdag 17 maj 2011
tisdagstema: en kär pryl
Min första tanke var: min dotter. Men hon är ju ingen pryl. Hon är ju en kär.
Jag har bestämt mig för att tolka temat som att en pryl inte är en möbel, prylen är en mindre sak, något med en funktion utöver skönhet.
Pryl? Tankarna går vidare: min MacBook, min kamera, min skruvdragare/borr, min tygsax, farmors ljusstakar och lövfatet eller någon inspirerande bok?
Mitt bidrag till Fabrikens tisdagstema en kär pryl: är den som används varje morgon och under dagarna, vår kaffemaskin: gott kaffe och snygg är den också. I tider av helautomatiska nespressomaskiner finner jag ro i att manuellt tillverka mitt kaffe. Det blir mer på riktigt så. Lite kladdigare. Lite mer miljövänligt. Lite mer känsla.
Ja, att säga att den är mig kär kanske är att ta i. Men den är ett måste för att få igång mig på morgonen och den räddar många dagar.
Jag har bestämt mig för att tolka temat som att en pryl inte är en möbel, prylen är en mindre sak, något med en funktion utöver skönhet.
Pryl? Tankarna går vidare: min MacBook, min kamera, min skruvdragare/borr, min tygsax, farmors ljusstakar och lövfatet eller någon inspirerande bok?
Mitt bidrag till Fabrikens tisdagstema en kär pryl: är den som används varje morgon och under dagarna, vår kaffemaskin: gott kaffe och snygg är den också. I tider av helautomatiska nespressomaskiner finner jag ro i att manuellt tillverka mitt kaffe. Det blir mer på riktigt så. Lite kladdigare. Lite mer miljövänligt. Lite mer känsla.
Ja, att säga att den är mig kär kanske är att ta i. Men den är ett måste för att få igång mig på morgonen och den räddar många dagar.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
















