måndag 2 maj 2011

leva livet ute

foto: via stylefiles.com
Det blir mycket om uteliv nu. Inte sånt som inkluderar barer och restauranger. Utan liv ute. I trädgården. Vi fick världens tristaste altan på köpet när vi köpte vår fina sekelskiftesvilla. Ett trädeck som ligger 140 centimeter över trädgården. Det känns mer som en balkong än en altan. Och den är ful. Så ful att jag ibland har tänkt att ta motorsågen och riva den innan familjen kommer hem. Eftersom vi planerar att bygga ut så ska den bort i framtiden och det är ingen större idé att lägga för mycket energi på den. Men lite fix. Här är mina tankar kring altaner:

Jag gillar uterum som är som inne fast ute. Mina favoriter som ses nedan rör sig i gränslandet mellan inomhus och utomhus.

Färg - det måste till lite färg. Jag är inte så förtjust i grånat tryckimpregnerat virke. Att måla golvet som Lugna Gatan har gjort bidrar till en känsla av att altanen hör ihop med huset och inte är påhängd i efterhand.

Tak - himlen är taket på vår altan och det känns som om det är väldigt högt och långt bort. Eftersom altanen ligger högt blir känslan mer av att sitta på en scen. Så att avgränsa och rama in är ett måste. Kanske genom ett stort parasoll, ett litet segel eller spaljé för klättrande växter som quick-fix?

Belysning måste givetvis finnas, som mina favoriter här.


foto: Metropolitan Home

foto: Houseandhome.com

foto: houseandhome.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar