fredag 7 september 2012

Badrummet

Det där badrummet som jag har pratat så mycket om. Nu är det ju faktiskt klart. Ja, förutom en större spegel, lite krokar och införskaffning av en vettig badrumsmatta.

Vi är så nöjda. Speciellt igår när vi satte på golvvärmen för första gången och jag hade gått och frusit hela dagen. Då var det nära att jag bosatte mig därinne.



Allt blev som planerat, nästan. Golvet är från Byggfabriken, Barcelona heter formen. Det är jättesnyggt och fruktansvärt opraktiskt. Varenda dammkorn syns och det blir märken i det hela tiden. Ta inte vitt om ni någonsin planerar att använda dessa klinker..

Väggarna fick vanligt vitt standardkakel satt i halvförband. Gjutjärnsbadkaret köpte vi på Blocket och gav min man och kompis ryggskott när det skulle fraktas hit... Jag har målat utsidan med metallfärg, först en grå nyans, sen en mörkare. Och nu vill jag nog gå en nyans mörkare ändå. Det blir inte riktigt som jag tänkt mig.



Handfatet som är 80 cm brett är en av de största glädjeämnena, ingen mer trängsel vid tandborstning, nu riskerar jag inte att få mascaraborsten i ögat på morgonen. Och blandaren. Det var nog det första jag visste: den skulle sitta på väggen, inga trånga svårstädade vinklar och vrår.

I bastväskan från Mallorca ligger hårfön, locktänger, platttänger och annat jox.




WC-delen är en nisch i väggen som bara kändes bisarr att plåta, men wc-stolen hänger också på väggen och har en hylla med plats för saker ovanför.

Japp, det var det hela. Då tar vi nästa projekt!

This is our new bathroom. I am so happy it's done and it came out almost exactly the way I planned it. New meets old, my favorite style. 

25 kommentarer:

  1. Guud, vad snyggt. Drömbadrummet!!
    Jag lånar och länkar!?
    Kram o trevlig helg

    SvaraRadera
  2. underbart golv!!! får kika vad det finns för färger : ) älskar nischen också!

    SvaraRadera
  3. Vilken dröm! Såå fint! Jag bor med små små funkisbadrum utan möjlighet att ändra storlek, jag bara tittar och avundas... Så praktiskt (och snyggt) med nischer också... Vad blir nästa projekt då..?

    Ha en fin helg! Kram.

    SvaraRadera
  4. Åh så fint! Älskar det!

    SvaraRadera
  5. Å sååå fint!! Vi har badrum och kök som projekt.. men köket blir nog först..

    Får jag låna bild av dig?

    Ha en fortsatt fin fredag?

    SvaraRadera
  6. hihi.. det skulle såklart inte vara något frågetecken bakom fredag =)

    SvaraRadera
  7. Wow, you've done an incredible job, beautiful, simple, serene, x

    SvaraRadera
  8. Alltså ert badrum - well done! Så galet fint. Där vill jag bada, alla gånger!

    Sen skrattar jag fortfarande åt Y-front-kudden. Så tokigt det kan bli i bland. Design utan korrektur. Eller nåt.

    SvaraRadera
  9. Tack för fina kommentarer om badrummet! Jag blir så glad att det inte bara är jag som gillar det!

    SvaraRadera
  10. maj gad så fint ni fått det. älskar ert badrum.
    jag har mycket av det du har valt i min inspirationsmapp till badrummet i vår stuga. såååå fint!
    grattis till er som fått det ljuvligaste av ljuvliga badrum!!!!

    kram, u

    SvaraRadera
  11. Först och främst.. Jättefint badrum! Några frågor: Handfatet-vilket märke och var är det köpt? Samma gäller duschdraperi-"hållaren". Är ute efter liknande men har inte gett mig in i djunglen än.. Kanske du har lust att hjälpa mig på vägen? Tack

    SvaraRadera
  12. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  13. Så fint! Och tack för all uppskattning :)
    Jag har samma golv i mitt badrum! Jag har behandlat det med klinkerolja och torkar av det med vatten med lite linsåpa i en gång i veckan, och har inga problem med fläckar.
    Men det är klart... damm och sånt syns ju när det inte är nystädat...

    Jättefint hela huset!!
    /Josefin, Byggfabriken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fläckarna har inte något med klinkern att göra utan snarare färgvalet och vår lätta släng av städfobi ..:-) Men det är så himla snyggt!

      Radera
  14. Jättefint badrum, verkligen! Var kommer handfatet med benställningen ifrån?

    /Caroline

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Handfat och ställning kommer från Duravit och heter Vero.

      Radera
    2. Okej! Tack så mycket! =)

      /Caroline

      Radera
    3. Hej!

      Så fint ni har det!! Jag har letat efter precis ett sådant handfat - bredare, men på ställning och att man kan sätta kranen på väggen. Vero har jag tittat mycket på, men jag kan bara hitta 80 cm breda handfat som har hål för blandare på deras sida. Får jag fråga var ni köpte handfatet, kanske har de specialvarianter där?

      /Henriettae

      Radera
  15. Superduper! Varifrån kommer duschdraperistången? Mvh Mariette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Den har jag beställlt från Victorian Plumbing Company i England.

      /Maria

      Radera
  16. gah, vad fint. vi ska också ha bercelona hexagonklinkers hos oss i vårt lilla badrum. men nu blir man lite orolig... vaddå märken? går det sönder? vi ska ha en praktisk grå färg som jag tror döljer mycket av damm och smul. hade också köpt in duravit vero stället fast modellen mindre. men det visade sig bli svårt att få plats i vårt pluttiga extrabadrum med så nu blir det ett duravit hörntvättställ. kommer sakna benställningen. den var ju så snygg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan vara lugn! Det är färgen som var opraktisk, inte klinkern i sig så du är nog säker med grått. Se till att impregnera med klinkerolja eller något så att det inte fastnar skräp i ytan. Ja, nu har vi ju flyttat och det där handfatet är ju det jag nästan saknar mest...:-)

      Radera
  17. Vilket superfint badrum! Vad heter tvättställsblandaren? är det vola?

    SvaraRadera